Follow by Email

Selasa, 31 Julai 2012

begitulah manusia

kecewa..
marah..
terkilan..
tp untuk apa??
untuk insan yang tidak pernah tahu erti menghargai??

begitulah manusia
bila susah dicari
bila senang dilupa
bila jatuh manangis
bila naik terus alpa..

walau hakikatnya
kita telah dikurniakan 
akal fikiran 
untuk membezakan
antara yang betul dan salah
namun mengapa
sering ada insan 
bergelar manusia
yang seringkali lupa..
tentang percaturan kehidupan
Hari ini kita gembira
belum tentu esk kita akan terus gembira
hari ini kita tersenyum
belum tentu esk kita akan terus tersenyum..

benar kita pernah jatuh..
dan bila kita bangun..
tidak seharusnya kita lupa..
betapa sakitnya ketika jatuh dulu
siapa yang bersama kita dulu..
tidak seharusnya kita lupa...


Sabtu, 21 Julai 2012

hadirnya Ramadan bersama kegembiraan dan kerinduan

hadirnya Ramadan kali ini bersama berita kegembiraan yang pastinya buat mama, ayah, wan, nenek, mak lang, mak long dan seluruh ahli keluarga besar kita, Alhamdulillah mama bersyukur sgt2 harap segalanya berjalan lancar hingga keakhirnya.
Dan dalam kegembiraan itu sungguh mama tidak pernah melupakan putera mama yang sering mama rindu, kerinduan yang semakin memuncak sejak akhir2 ini, entah kenapa hanya Allah yang tahu..
Moga Ramadan kali ini mama dapat berpuasa penuh (walaupun smlm doc dh pesan kalau xbleh jgn paksa diri)..mama juga sudah mula mendapatkan rawatan seperti saat mengandungkan Rayyan dulu..mkn dupaston, obimin, matfomin dan mcm2 lg..mungkin itu yang membuatkan mama rindukan Rayyan sgt2..
Dan smpi saat nie mama still ok2 je..cume selera makan yang tak terkawal dan perut yang asyik minta diisi bt mama keletihan..hehehe..but i'm happy..
Moga adik Rayyan membesar dengan sihat dan sempurna, moga segalanya selamat hingga keakhirnya..dan mama tak putus-putus berdoa moga mama diberikan peluang untuk terus mengandungkan, melahirkan dan membesarkan semua zuriat2 mama hingga penghujung nyawa mama...

Isnin, 2 Julai 2012

betul ker???

just nk share satu cerita..hihiihi(poyo x..poyo x??)..
period mama lewat just beberape hari and semalam dgn gatai  tangan mama g beli pregnency test..punyelah xsabar nk test..ptg smlm jugak mama buat test tu.
dan hasilnye..jengjengjeng...



lebih kurang mcm nielah line yang kuar..ada tp xterlalu jelas....

dan dr lepas bt test tu smpi saat nie mama asyik anta watsapp kat ayah tanye..mama pregnent??dan tanye lagi..dan tanye lg..sampai ayah dh bosan nk jwb...
dan mama masih tertanye-tanye..positif ke???
esk plan nk g jumpe doc...harap2 ape yang kami harapkan menjadi nyata...aminnn

psss...Rayyan nk dpt adik ker???hihihiih

Rabu, 13 Jun 2012

marah vs sabar


Bila Allah uji kita..pasti ada pihak bercakap..itulah balasan dari Allah..sedangkan mereka lupa..setiap yang berlaku adalah qada' dan qadar dari Allah..
Hadapilah setiap kata-kata dan tomahan dengan senyuman, dan hiasilah senyuman itu dengan kesabaran..InsyaAllah rasa marah itu akan beransur-ansur hilang dan berlalu...hadapilah rasa marah itu dengan kesabaran dan yakinlah...Allah Maha Adil..dan Dia tahu apa yang terbaik untuk hambaNya...
Pejamkan mata dan tariklah nafas sedalamnya..dan lepaskan dengan senyuman yang paling manis...
Nah..terasa legakan...
baru saya sedar yang bersabar dalam menahan kemarahan itu adalah mudah...
Biarlah Allah uji sabar kita dengan kemarahan dari Allah uji kita dengan kesengsaraan...
Kita perlu sabar dalam hidup dan Allah akan latih kita untuk terus sabar...InsyaAllah

"Ya Allah, Kau pandulah hatiku ini dan kuatkanlah kesabaran Ku. Mungkin aku terpaksa mengetap gigi atau duduk atau mengambil beberapa minit untuk memujuk hati ini, tapi berikanlah aku kesabaran dalam mengawal marah. Janganlah Kau uji aku dengan kesengsaraan atau dengan ujian yang tidak mampu aku tanggung..."

Selasa, 5 Jun 2012

tentang rasa


Assalamualaikum...

Sebenarnya mama cume ingin berkongsi satu rasa..mama sgt2 kecewa hari ini..kecewa yang teramat sgt..jauh disudut hati mama mengatakan semua ini tidak seharusnya berlaku...tapi inilah takdirnya..takdir yang harus mama terima dgn redha..
Seharusnya mama diberi peluang..tp sayangnya peluang itu tidak datang seperti yang mama harapkan..mama cube jugak tersenyum dalam kepahitan..Memujuk hati yang sedang menangis kekecewaan..Mungkin itu bkn rezeki mama..dan mama masih cube mencari dimana positifnya sume ini...namun yang datang hanyalah perasaan negative...dan hingga saat ini apa yang mama dpt hanyalah kesedihan..terasa ingin pulang dan menangis sepuasnya...........................................................................................................................





"Ya Allah..andai telah ditakdirkan itu rezekiku..Kau dekatkanlah....andai ianya bukan milikku..Kau jauhkanlah..sesungguhnya hanya Engkau yang mengetahui apa yang terbaik utkku..."

Jumaat, 11 Mei 2012

rindu tak bertepi

hari ibu menjelang lagi..dan kalau tahun lepas mama melaluinya dengan airmata yang berlinangan..mama berharap tahun nie mama tidak lagi begitu..mama perlu kuat, redha dan ikhlas merelakan segalanya..mama percaya anak mama sedang berbahagia diSana...Amin


Namun biar apepun yang mama cube lakukan..tiada apa yang mampu merawat rase rindu ini..rindu yang teramat sgt...dan mama mengisi masa terluang ini dengan melihat kembali gambar2 kita besama dulu...jom..

Gambar nie mase Raye tahun 2010..Rayyan dh nk masuk 8 bln dlm perut mama mase nie..
mase nie happy giler sbb tgh tggu Rayyan nk lahir...

Jengjengjeng..Rayyan dah nk lahir mase nie..mama dh ready nk ke operation teater..jantung mama..dupdapdupdap..risau takut tak sabar sume ade..

Gambar pertama Rayyan..
Inilah Putera Kesayangan Saya..
Mohamad Daniel Ar-Rayyan..
muahhhh

Comelkan..mcm anak cina pun ade..hehehhe..
mase nie ramai yang cakap rupe Rayyan ikut muke wan...

Mase nie kite dh blk kg..Rayyan senyum je slalu...
Rindunye...

dh berubah sikit kan muke anak mama nie..cam gelap sikit plak...dan waktu nie..Rayyan memang dh pandai sgt...tegur2 mama..eeiii..mama slalu gomol2 pipi Rayyan mase nie...rindu sgt2...

dan inilah Rayyan cinta hati mama..mase nie dh botak..umur pun dh masuk 3bln..
beberape hari sblm kite terpisah jauh...mase nie kite br smpi kg..esknye Rayyan nk g amik injection..Rayyan mase smpi je kg hepy sgt2..mulut ngomel2..jumpe neny ngan makchu..entah apelah yang Rayyan cube nk smpikan...

Bile diingat2 kembali..memang sedih..sedih yang teramat sgt..namun mama redha..sebesar mane pun kasih sayang mama..sekuat manepun usaha mama utk menjaga dan memastikan Rayyan sentiase selamat dan sihat..tiada apa yang mampu melawan takdir Allah..
Telah tertulis di Luh Mahfuz..kita terpisah disini..dan mama percaya apa yang terjadi hanyalah sekadar penyebab..dan tak kira apapun yang mama lakukan...Rayyan tetap akan pergi..kerna itu adalah TAKDIRNYA....

Berbahagialah dikau wahai anakku...
tenanglah dikau disana...
Moga suatu saat nanti..kita bertemu kembali..
Dialam yang kekal abadi...InsyaAllah...
AL-FATIHAH....

dan mama..harus kuat dan meneruskan kehidupan ini..
bersama mereka yang amat mama cintai...

Selasa, 24 April 2012

tersenyumlah


Adakalanya dalam perjalanan kehidupan kita ini..
kita jatuh sakit...
Allah uji kita dengan kesakitan...

Adakalanya dalam perjalanan ini..
kita terasa sedih..
Allah menguji kita dengan kepedihan..

dan adakalanya dalam perjalanan ini..
kita terasa kesempitan..
Allah menguji kita dengan kesusahan..

Namun adakah kita tersedar..
dalam setiap kejadian itu..
Dia sedang memberi kita ruang..
titik perhentian untuk bermuhasabah...

Sesungguhnya..
setiap kejadian itu merupakan ujian...
dan setiap kepedihan..kesakitan dan kesusahan itu merupakan satu nikmat...
InsyaAllah...